Hulurkan Sumbangan

Tuesday, December 16, 2008

AL-Kisah Pilihan Raya Kecil Parlimen P036 Kuala Terengganu

Coat of arms of TerengganuImage via Wikipedia




Pada awal tahun depan satu lagi Pilihan Raya Kecil bakal diadakan selepas Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh. Pilihan Raya Kecil Parlimen P036 Kuala Terengganu tersebut diadakan ekoran daripada wakilnya sebelum ini telah kembali ke Rahmatullah beberapa minggu yang lalu. PRK kali ini dijangka hangat memandangkan ia berkemungkinan akan berlaku pertembungan dua penjuru iaitu antara PAS dengan Barisan Nasional.

Pada pandangan penulis, pada masa ini kedua-dua parti tersebut mempunyai isu dan krisis dalam yang sendiri jadi ia akan menjadikan peluang kemenangan bagi kedua-dua parti tersebut hanya 50-50. Tidak perlulah penulis terangkan dengan lebih jelas apakah isu dan krisis dalaman yang berlaku pada parti-parti tersebut kerana penulis suka untuk mengetengahkan isu PRK berbanding isu dalaman mereka, mereka sudah tentu ada caranya sendiri untuk menangganinya.

Siapa Calon untuk Parlimen P036 Kuala Terengganu?

Buat masa ini calon-calon untuk kedua-dua belah pihak belum diketahui kerana masing-masing masih tidak bersedia untuk mengumumkannya. Desas desus mengatakan bahawa Senator Datuk Wan Farid mungkin dipilih menjadi calon untuk pilihan raya tersebut, namun beliau dilantik semula menjadi Senator, jadi boleh dikatakan mustahil jika Datuk Wan Farid bakal dipilih sebagai calon P036 Kuala Terengganu.

Ada juga ura-ura mengatakan bahawa ada kemungkinan mantan Menteri Besar Terengganu yang juga merupakan Pengerusi MARA iaitu Datuk Seri Idris Jusoh akan dicalonkan untuk parlimen P036 Kuala Terengganu. Namun, setakat ini ia masih kekal sebagai ura-ura dan kemungkinanya tetap ada kerana sebelum ini pernah ada ura-ura Datuk Seri Idris Jusoh bakal ke Federal, namun beliau memilih untuk kekal dengan negeri Terengganu, setelah tidak lagi menjadi MB Terengganu ada kemungkinan beliau berminat untuk ke Federal, tetapi setakat ini ia hanyalah ramalan jadi nantikanya dengan penuh sabar.

Bagi pihak PAS pula ada ura-ura mengatakan bahawa Mat Sabu bakal dipertaruhkan semula untuk Parlimen P036 Kuala Terengganu ini. Namun, orang Terengganu memang terkenal dengan sikap 'memilih orang tempatan' jadi tentu pihak PAS akan berfikir berkali-kali untuk meletakkan semula Mat Sabu.

Selain itu, ura-ura mengatakan kemungkinan Datuk Mustafa Ali akan bertanding di Parlimen P036 Kuala Terengganu ini, namun kedudukan sebagai seorang berstatus veteran akan menjejaskan sedikit peluang untuk PAS menguasai parlimen ini.

Calon Muda mungkin akan menjadi pilihan PAS untuk dipertaruhkan pada PRK P036 Kuala Terengganu memandangkan ia bertujuan menarik minat golongan muda untuk memberi sokongan kepada PAS. Penulis tidak mendapat maklumat siapakah calon muda tersebut jadi kita tunggu dan lihat sahajalah.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments: