Hulurkan Sumbangan

Tuesday, October 7, 2008

Lagi-Lagi HINDRAF.....






Pada mulanya penulis tidak berminat untuk membuat sebarang ulasan mengenai HINDRAF ini tetapi setelah 'puak-puak' ni sudah besar kepala atau dalam loghat Besut kita boleh panggil 'agah' atau 'koyaa' membuatkan penulis rasa penulis juga perlu membuat ulasan berhubung isu HINDRAF ini.

Pertama sekali HINDRAF ini sudah mula tidak hormat majlis keraian orang apabila mereka menyerbu Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri PM dan Menteri kabinet baru-baru ini adalah sememangnya boleh disifatkan 'biadap' atau perkataan kasarnya 'kurang ajar'.

Kalau sekadar datang memeriahkan majlis tak apalah juga, tapi kalau datang hendak merosakkan majlis memang perbuatan itu tidak boleh dimaafkan. Tindakan mereka saling tak tumpah macam di dalam beberapa filem Bollywood (di mana beberapa watak dalam filem tersebut datang menganggu majlis perkahwinan seseorang dan mungkinlah itu adalah 'trade mark' mereka).

Kalau nak buat tuntutan sekalipun janganlah datang merosakkan majlis orang, pilih lah tarikh, tempat dan waktu yang lain. Tuntutan mereka ada kebenaran juga bahawa 'orang-orang kuat' mereka tidak patut ditahan di bawah akta ISA tetapi sepatutnya dihukum bunuh setelah beberapa perbuatan mereka boleh diistilahkan kepada "Penderhakaan kepada YDP Agong" sepertimana Kumpulan Al-Maunah kena dahulu.

Tambahan pula HINDRAF merupakan pertubuhan haram dan boleh dikira sama dengan beberapa kumpulan-kumpulan pemberontak seperti Gerakan Pembebasan Tamil Elam dan Al-Maunah.

Kepada rakyat Malaysia yang beragama Hindu, artikel ini bukan bertujuan untuk 'memusuhi' mereka, sebaliknya penulis sekadar ingin melahirkan pandangan penulis terhadap pertubuhan haram tersebut dan perlu ingat penulis juga mempunyai ramai kawan daripada pengganut Hindu dan selesa berkawan dengan mereka.

Kepada HINDRAF pula mereka patut fikir dengan lebih matang dan rasional kerana kalau nak dibandingkan nasib pengganut Hindu di negara ini dengan negara tempat asal mereka memang bezanya macam langit dan bumi kerana pengganut agama itu hidup dengan lebih selesa di negara yang bernama Malaysia ini. Kalau tak percaya hayati dan tatapilah gambar-gambar kemiskinan di India di bawah ini:

Sedarlah mereka lebih beruntung tinggal di Malaysia kalau nak dibandingkan rakan sebangsa mereka di tanah tempat asal mereka, bersyukurlah mereka dapat hidup dengan aman dan damai abadi di sini. Pesan penulis buat HINDRAF "jangan cuba bermain dengan api, kerana kelak ia akan membakar diri"
Reblog this post [with Zemanta]

No comments: