Hulurkan Sumbangan

Sunday, October 5, 2008

PAS bakal Tinggalkan 'Pakatan Rakyat'?

Official Logo of Pan-Malaysian Islamic Party (...Image via Wikipedia




Khabar angin bertiup kencang beberapa hari sebelum umat Islam di Malaysia menyambut Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini. Khabar angin tersebut disebarkan bukan sahaja menerusi SMS, mulut ke mulut malah juga melalui beberapa media alternatif yang sudah mula diterima ramai sejak akhir-akhir ini.

Khabar angin tersebut yang mengatakan ada kemungkinan PAS bakal meninggalkan Pakatan Rakyat kerana kecewa dengan kegagalan misi 916 dan juga kehadiran mereka di dalam Pakatan Rakyat seolah-olah tidak wujud dan beberapa keputusan yang telah diambil oleh Pakatan Rakyat juga dikatakan membelakangkan PAS selaku komponen Pakatan Rakyat.

Pada mulanya penulis tidak begitu berminat untuk mengutarakan isu ini, tetapi selepas beberapa ahli PAS yang penulis temui memperkatakan perkara yang sama penulis merasa terpanggil untuk turut sama mengulas isu hangat ini.

Oleh kerana kesibukkan menyambut Hari Raya Aidilfitri di kampung menyebabkan penulis agak lewat sedikit mengutarakan isu ini, namun kata orang "Better Late Than Never" jadi penulis memilih artikel pada hari ini untuk mengulas isu ini dengan lebih jelas lagi.

SUKAR BUAT PAS UNTUK TINGGALKAN PAKATAN RAKYAT

Bagi penulis sungguh sukar buat PAS untuk meninggalkan Pakatan Rakyat kerana meninggalkanya tidak semudah menyertainya. Faktor pertama yang mungkin menyukarkan PAS meninggalkan Pakatan Rakyat iailah kalau kita lihat Menteri Besar yang berkuasa di Perak adalah ahli PAS sedangkan Kuasa DUN sebenarnya adalah dari DAP agak sukar jugalah untuk PAS meninggalkan Pakatan Rakyat kerana sekiranya mereka meninggalkan Pakatan Rakyat wakil mereka sudah tentu tidak lagi menjadi Menteri Besar di Perak.

Mungkin mereka boleh kekal menjadi Menteri Besar di Perak sekiranya mereka bergabung dengan UMNO, tetapi bagi penulis perkara sedemikian sukar berlaku kerana PAS lebih suka duduk bersendirian lagipun berdasarkan khabar angin yang disebarkan PAS ingin tinggalkan Pakatan Rakyat dan tidak akan bergabung dengan UMNO tetapi lebih suka duduk sendirian.

FAKTOR DALAMAN PAS

Faktor dalaman PAS juga merupakan salah satu kesukaran yang bakal dihadapi oleh PAS sekiranya mereka ingin keluar daripada Pakatan Rakyat, sebagaimana yang kita maklum terdapat dua kumpulan besar di dalam PAS iaitu Kumpulan Pro Ulama' dan Kumpulan Pro' Professional (Pro Anwar Ibrahim/ Stealth Soldier Anwar Ibrahim).

Mungkin kumpulan Pro Ulama' akan setuju sekiranya PAS keluar daripada Pakatan Rakyat tambahan pula kebanyakkan daripada kumpulan ini tidak senang dengan pendekat sekularisasi yang ditonjolkan oleh Anwar Ibrahim.

Namun, strategi yang telah dipasang oleh Anwar Ibrahim sejak awal-awal lagi dengan membawa masuk ramai Professional yang pro kepadanya ke dalam PAS mungkin akan mengugat usaha PAS untuk meninggalkan Pakatan Rakyat. Kumpulan Profesional di dalam PAS yang juga 'stealth soldier' Anwar Ibrahim ini pasti akan bertindak untuk mengagalkan usaha PAS untuk keluar dari Pakatan Rakyat.

Kesimpulan yang boleh dibuat di sini ialah PAS tidak mungkin akan keluar dari Pakatan Rakyat kerana banyak aral yang melintang tambahan pula Kumpulan Profesional sudah menguasai PAS sedangkan Kumpulan Pro Ulama' sudah mula kehilangan kuasa sedikit demi sedikit.

Reblog this post [with Zemanta]

No comments: