Hulurkan Sumbangan

Thursday, October 9, 2008

Timbalan Presiden UMNO: TS Muhd Muhd Taib Pula Berminat







Kelmarin Presiden UMNO sekarang, DS Abdullah Haji Ahmad Badawi telah membuat pengumuman tidak akan mempertahankan jawatan yang disandangnya di dalam Pemilihan UMNO Mac 2009 nanti, ini bermakna jawatan itu bakal ditandingi oleh DS Najib Tun Razak dan Tengku Razaleigh Hamzah dalam pemilihan yang akan berlangsung Mac 2009 kelak.

Apabila DS Najib Tun Razak bertanding untuk menjadi Presiden UMNO, ini bermakna kerusi jawatanya yang disandang sekarang bakal dikosongkan maka ia membuka peluang kepada orang meminati kerusi nombor dua di dalam UMNO itu.

Sebelum ini, Jawatan Nombor dua itu telah menarik minat Nur Jazlan, dan Datuk Wira Mohd Ali Rustam telah menyatakan minat beliau untuk 'mencuba nasib' di dalam jawatan itu. Kini tiba pula giliran bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Muhd Muhd Taib untuk menawarkan diri merebut jawatan itu. Sementara itu, orang yang sering disebut-sebut berminat dengan jawatan nombor dua itu iaitu Tan Sri Muhyidin Yassin masih belum menyatakan adakah beliau mahu bertanding di dalam jawatan nombor itu.

RAMALAN PERTANDINGAN EMPAT PENJURU

Walaupun Tan Sri Muhyidin Yasin belum membuat ketetapan samaada ingin bertanding di dalam jawatan nombor dua di dalam UMNO itu, namun penulis menjangkakan di dalam pemilihan UMNO Mac 2009 nanti bakalan menyaksikan pertandingan empat penjuru di dalam merebut jawatan kedua tertinggi parti itu.

Pertandingan tiga penjuru tersebut melibatkan, Tan Sri Muhyidin Yasin, Datuk Nur Jazlan, dan Tan Sri Muhd Muhd Taib dan Tan Sri Zahid Hamidi. Pertandingan tiga penjuru itu pada jangkaan awal penulis akan lebih memihak kepada Tan Sri Muhyidin Yasin.

Sungguhpun ada cakap-cakap yang bekas Menteri Besar Terengganu iaitu Datuk Seri Idris Jusoh akan bertanding di dalam jawatan nombor dua itu, namun bagi penulis ia hanyalah sekadar 'cakap-cakap kedai kopi' kerana penulis merasakan DS Idris Jusoh lebih berminat untuk bertanding di dalam jawatan Naib Presiden UMNO.

Jadi besar kemungkinan 'pertarungan empat penjuru' bakal disaksikan untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO pada pemilihan Mac 2009 nanti. Bersabarlah menunggu adakah ramalan penulis ini menjadi kenyataan atau tidak.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments: