Hulurkan Sumbangan

Wednesday, October 14, 2009

Pengajaran Bagan Pinang...!!!


PILIHAN raya kecil DUN Bagan Pinang sudahpun berakhir di mana Calon Barisan Nasional iaitu Bekas Menteri Besar Negeri Sembilan Tan Sri Isa Samad sudah dinobatkan sebagai ADUN Bagan Pinang melalui satu kemenangan besar selepas beberapa siri kekalahan yang di alami oleh BN dalam beberapa pilihan raya kecil sebelum ini.

Kemenangan BN di Bagan Pinang sebenarnya cuba memberi petunjuk kepada BN mengenai sesuatu yang perlu diambil berat oleh BN, contohnya dari segi pemilihan calon untuk Pilihan Raya salah satu daripadanya.

Di mana Pemilihan Tan Sri Isa Samad dibuat berdasarkan kehendak akar umbi ahli parti dan juga rakyat Bagan Pinang. Selepas diutamakan pilihan rakyat kita menyaksikan satu kejayaan luar biasa buat BN di Bagan Pinang.

Jadi apa yang dapat kita pelajari ialah calon yang menjadi pilihan rakyat sudah tentu akan dipilih oleh rakyat. Begitu juga apa yang penulis nampak mengenai jawatan Menteri Besar, ini bermakna Menteri Besar perlulah juga dilantik dari kalangan orang yang menjadi pilihan rakyat bukan yang dibenci rakyat seperti Ahmad Said.

Maknanya di sini perlantinkkan Ahmad Said merupakan seorang Menteri Besar bukan Pilihan Rakyat dalam tahun-tahun ke belakangan ini mungkin akan memberi masalah kepada BN, mungkin peristiwa 'Pengunduran Secara Tidak Terhormat' mungkin akan berulang di Terengganu sepertimana Datuk Wan Mokhtar dahulu apabila ia 'dihukum rakyat' pada tahun 1999 dan mungkin peristiwa ini berlaku pula pada Pilihan Raya Umum Ke 13 nanti, jadi BN perlu lebih berhati-hati dan adalah lebih elok ketepikan Menteri Besar yang bukan menjadi pilihan rakyat jika tidak PRU 13 BN akan kehilangan Terengganu.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments: