Hulurkan Sumbangan

Wednesday, December 9, 2009

Besut Bumi Ulul Albab


Besut Bumi Ulul Albab

BESUT sebuah daerah dalam naungan negeri Terengganu. Kini daerah ini mendapat gelaran baru apabila ia diberikan nama "Bumi Ulul Albab" sepertimana Kelantan yang digelar 'serambi Mekah'. Penulis tidak tahu daripada puncanya ia digelar sedemikian, mungkin di sebabkan oleh wujudnya sekolah IMTIAZ yang melahirkan insan Ulul Albab yang pertama bermula di daerah ini.

Tambahan pula orang mengilhamkan "Ulul Albab" yang berpandukan Al-Quran ialah orang yang berasal dari daerah Besut. Sebenarnya "Ulul Albab" ini bukan perkara baru, sememanya ia telah dinyatakan di dalam Quran, jadi orang yang rajin mengkajinya sahaja yang mampu membuat implementasinya terhadap negeri atau daerah yang dianaunginya. Beliau ialah Bekas Menteri Besar Terengganu iaitu yang juga ADUN Jerteh iaitu Datuk Seri Idris Jusoh.

Baru-baru ini Besut telah dinobatkan juara UPSR peringkat kebangsaan atau negara sekaligus tidak sia-sia gelaran "Bumi Ulul Albab" yang diberikan kepadanya. Ini adalah semua adalah hasil usaha bekas Menteri Besar Terengganu sebelum ini.

Mungkin Menteri Besar sekarang ini akan mendabik dada dan menjadi bagai burung merak yang kembang ekornya dan akan menyatakan ia adalah hasil usaha beliau walaupun pada hakikatnya hasil usaha beliau habuk pun tak ada bak kata orang "Buat Abis Beras" sahaja dia jadi MB.

Jadi MB tapi langsung tak tahu apa-apa, mungkin Al-quran pun tak khatam kot, tetapi itu hak dia nak khatam ke tak, yang penting MB Terengganu sekarang ini memang tak guna sepatah haram pun boleh buang ke laut beri makan buaya je, ada pun menyusahkan sahaja.

Ini yang payahnya apabila spesies orang utan menjadi MB, orang kata apa pun dia tak dengar, maklumlah orang utan tetap orang utan. Duit rakyat Terengganu yang digunakan untuk membayar gajinya yang hanya goyang kaki itu ternyata sia-sia sahaja.

Lupakan sahaja kisah beruk tua itu, marilah kita menumpukan usaha untuk mengekalkan gelaran "Besut Bumi Ulul Albab" biarpun MB kita langsung tidak mempedulikan kita, biarpun daerah kita di anak tirikan, namun kita mesti buktikan yang daerah kita tetap boleh berdikari.

Marilah kita bersatu untuk menumbangkan empayar Zionis Ahmad Said terus menjadi Menteri Besar Terengganu. Datuk Seri Hishamuddin pun tidak mampu membantu kita kerana dia hanya tahu memberi amaran dan amaran dan amaran sahaja, adalah lebih bagus beliau menjadi Menteri Amaran Dalam Negeri.

Bersatulah menentang Ahmad Said selagi hayat dikandung badan. Sama-samalah kita menjatuhkan beliau.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments: