Hulurkan Sumbangan

Friday, July 3, 2009

Tiada Gelora Dalam Kerajaan Terengganu?


TIADA GELORA DALAM KERAJAAN TERENGGANU?
Oleh: yieMEGA

Pada pagi tadi penulis ada membeli surat khabar Sinar Harian Edisi Terengganu, tak tahu kenapa hari ni rasa tergerak hati nak beli surat khabar ini. Surat khabar tersebut menjadikan "Tiada Gelora Dalam Pentadbiran Kerajaan" sebagai tajuk utama sebuah akhbar yang bersifat lokal itu.

Sebenarnya itu adalah kenyataan Menteri Besar Terengganu Jalan Belakang iaitu Datuk Ahmad Said atau yang lebih dikenali dengan gelaran MBKU (Menteri Besar Kurang Upaya). Beliau mengatakan tiada 'gelora' yang berlaku dalam pentadbiran Kerajaan Negeri Terengganu yang diketuai oleh beliau di bawah "Kepimpinan Kerajaan Kuning" yang sebenarnya diketuai oleh Speaker DUN Terengganu yang "berdarah kuning" iaitu Tengku Putera Tengku Awang.

Sebenarnya kenyataan Ahmad Said itu berupa 'kenyataan untuk menipu' rakyat, walhal sememangnya memang ada gelora dalam pentadbiranya. Beliau seolah-olah menyembunyikan sampah bawah karpet dengan membuat kenyataan seumpama itu. Cukuplah Ahmad Said Kau menipu rakyat kerana sudah banyak 'rakyat mengeluh' yang kepimpinan mu tidak adil dan setaraf dengan kepimpinan firaun.

Benarlah kata "Seseorang yang tidak berkuasa apabila diberikan kuasa akhirnya 'kuasa' tersebut akan mengubah dirinya apabila ia tidak pandai mengenadilkanya. Pernah penulis berjumpa dengan seorang pengusaha 'gerai makan' yang mengatakan kenapa pertandingan keceriaan gerai makan 'hanya dibuat di kemaman sahaja' dan daerah-daerah lain di anak tirikan.

Pernah juga penulis terjumpa dengan seorang insan yang bercakap "Tak ada guna kita berada di bawah Terengganu kalau mereka menganaktirikan kita, lebih baik kita merdeka daripada Terengganu dan daripada mereka merampas minyak kita lebih baik kita menuntut Besut dijadikan negeri baru". Kata-kata yang dicetuskan oleh insan ini sudah tentu ada penyebabnya mereka tak akan marah tidak tentu pasal sepertimana DAP yang kelaparan BABI di Kedah.

Sebenarnya mereka boleh menerima kepimpinan Ahmad Said sekiranya beliau berlaku adil, namun nampaknya Ahmad Said 'keterlaluan' nampaknya tidak adil, mungkin terpesona kerana walaupun giginya rongak boleh jadi Menteri Besar secara tidak langsung beliau adalah Menteri Besar Gigi Rongak.

Banyak JKKK di daerah-daerah terntentu 'merungut' di atas 'pemerintahan kuku besi' Ahmad Said ini yang bernaung bawah kangkang Tengku Putera ini. Tidak mustahil pada Pilihan Raya Umum yang akan datang 'mereka' yang menyuarakan rungutan ini tidak lagi memangkah dacing sebaliknya mereka akan memangkah bulan dan secara tidak langsung ia berita gembira buat PAS kerana misinya tercapai bermula dengan membuang Idris Jusoh jauh-jauh dan akhirnya 'menawan' dan 'menjajah' kembali Terengganu. Itulah hakikat yang pahit terpaksa diterima oleh BN Terengganu.
Reblog this post [with Zemanta]

1 comment:

Insan said...

janganlah menghina YAB Dato' Ahmad Said. Apa yang dibuat beliau ketika ini sekurang-kurangnya people oriented dan bukannya projek oriented. Manfaat diperolehi terus kepada rakyat dan bukannya kepada kontraktor pilihan. Contohnya Taman Tamadun Islam. Jika dilihat kos sebenarnya tidak sampai pun RM249 juta. Jadi untung yang banyak siapa dapat?

Kalau e-Book at least dapat terus kepada rakyat. Atap zin dapat terus ke rakyat dsb. yang hairannya zoo di Kemaman tidak lah menggunakan kos yang tinggi tapi orang tak putus-putus datang dan hasil yang banyak. Ni projek ratusan juta seperti TTI kedatangan pengunjung lebih kurang zoo kemaman je.

Inilah projek zaman impian menjadi realiti. Impian je sokmo. Mimpi sokmo sampai stadium pun boleh runtuh. Wat lawo je banyok. Rakyat serupa tu le je.