Hulurkan Sumbangan

Thursday, May 14, 2009

Penahanan Dr. Ramzi Satu Konspirasi?

Baru-baru ini Polis telah menahan Dr. Ramzi untuk membantu siasatan berhubung Kes Ugutan kepada 10 orang Ahli Dewan Undangan Negeri Barisan Nasional Terengganu baru-baru ini.


Pihak Polis memperkatakan mereka mempunyai 'cukup bukti' untuk menahan dan mensabitkan Dr. Ramzi berhubung kes ugutan kepada 10 orang ADUN Terengganu tersebut. Penulis kurang faham sedikit berhubung penjelasan pihak polis yang mendakwa mereka mempunyai "bukti yang cukup" keterangan pihak Polis amat meragukan seolah-olah ada "tangan-tangan ghaib" yang mempengaruhi siasatan polis.

Bercakap mengenai Polis, penulis teringat satu insiden yang berlaku di Kota Bharu, Kelantan dua tahun lepas iaitu tahun 2007 yang lalu. Satu Kes pergaduhan yang melibatkan kematian, di mana pesalah hanya dikenakan hukuman ringan kerana pesalah ada "orang dalam" di dalam IPD Kota Bharu.

Datuk Rosol Wahid, menjelaskan di dalam blognya bahawa beliau "yakin" Dr. Ramzi tidak terlibat dengan kes ugutan yang berlaku terhadapnya sambil mendakwa bahawa "Penangkapan Dr. Ramzi adalah satu konspirasi pihak tertentu untuk menyelamatkan kedudukan orang tertentu".

Penulis berpendapat pandangan Datuk Rosol mungkin ada asasnya sekiranya kita "mengambil pusing" apa yang berlaku di Kota Bharu tadi, konspirasi orang Besar sudah tentu mereka yang berkuasa dan ada "orang dalam" akan selamat sebaliknya yang tak bersalah menjadi mangsa keadaan.

Reblog this post [with Zemanta]

No comments: