Hulurkan Sumbangan

Tuesday, September 23, 2008

Derita Seorang Remaja




{Puisi ini dinukilkan dan dedikasikan kepada Epul seorang remaja yang sering dihimpit derita di dalam hidupnya)

Alam Remaja Sungguh Indah
Penuh dengan keseronokkan
Tapi dikisahkan Seorang Remaja yang gundah
Di saat remaja seusia bergembira, dia kesedihan

Hidupnya sering dihimpit derita
Di saat rakan seusia ketawa riang
Dia tak mampu ukirkan senyuman di wajahnya
Deritanya jelas aku terasa

Di sana rakan seusia berlumba menimba ilmu
Di sini dia berkorban semata-mata mencari sesuap nasi
Di sana rakan seusia tertidur lena di dalam kelambu
Di sini dia terpaksa bersengkang mata, agar hidupnya terus dapat dihadapi

Di waktu rakan seusia bergembira menyambut kedatangan syawal yang mulia
Dia masih hidup bermuram duka dihimpit sengsara
Mengapa ini semua harus berlaku padanya
Deritanya sungguh dasyat umpama tsunami melanda

Aku faham apa yang dialaminya
Berat mata memandang berat lagi mahu memikulnya
Aku cuba membantunya menghadapinya
Apa yang aku mampu hanyalah berdoa kepada Yang Maha Esa

Aku juga berdoa untuk keselamatanya
Aku sentiasa memohon restu Tuhan Seru Sekian Alam
Aku bertekad aku akan berjuang membantunya
Walaupun aku terpaksa mengharungi kepekatan malam yang kelam.

Aku bersumpah walau apa pun jua terjadi
Aku tidak akan berhenti berbakti padanya
Kalaupun aku terpaksa mengorbankan diri
Aku tetap terus berbakti padanya

nukilan:
yiemega
Kg. Merbau, Kota Bharu, Kelantan
23 September 2008
23 Ramadhan 1429H

http://karyamelayu.blogmas.com
Reblog this post [with Zemanta]

No comments: