Hulurkan Sumbangan

Tuesday, September 16, 2008

Ikhlaskah Perletakkan Jawatan Zaid Ibrahim?






Ketika ini negara kita 'heboh' dan 'hangat' memperkatakan tindakan Bekas Menteri di Jabatan Menteri yang menjaga hal ehwal undang-undang yang meletakkan jawatan kerana tidak puas hati dengan undang-undang ISA atau penulis lebih suka gunakan istilah 'Ikut Suka Abdullah'. Hari ini sekali lagi dia bertegas mahu meletakkan jawatan kerana beliau merasa gagal untuk membuat 'Reformation Of Judiciary" dan memansuhkan ISA.

Tindakan Zaid Ibrahim memang sekiranya ia sekali pandang membuatkan ia menjadi 'Hero Masyarakat' tetapi perlu ingat 'orang politik memang penuh dengan tipu helah' untuk berjaya di arena ini mereka sanggup buat apa sahaja. Tambahan pula beliau yang berpengalaman bekerja sebagai seorang Peguam yang pernah menyaman Kerajaan Kelantan dan Terengganu kerana melaksanakan 'undang-undang Islam' benar-benar membuatkan beliau bijak berpolitik. Masih ingat lagi, kata-kata orang tua penulis yang berkata "Peguam boleh diibaratkan satu kakinya sudah jejak ke neraka"

Masih ingat tak lagi mengenai isu 'Forum Memeluk Islam' yang menimbulkan 'kontroversi' tidak berapa dahulu sehinggakan Ahli Parlimen PKR Zulkifli Nordin diberi surat tunjuk sebab oleh PKR kerana membantah 'forum tersebut' pada tatkala itulah Zaid Ibrahim diam membisu seribu bahasa bahkan tidak membuat kenyataan sekalipun mungkin juga kerana yang buat forum tersebut "Majlis Peguam" dan tambahan pula 'Majlis Peguam' 'setuju' dengan perlantikanya sebagai di Menteri di Jabatan Perdana Menteri menjaga 'hal ehwal undang-undang' maka dengan ini 'Majlis Peguam' seolah 'kebal' melakukan apa sahaja termasuk mengguris perasaan umat Islam. Ini secara tidak langsung Zaid Ibrahim telah memperlekehkan Islam dan 'undang-undang sekular' lebih penting daripada Islam.

KEGAGALAN MEREBUT JAWATAN KETUA UMNO BAHAGIAN KB

Sepertimana yang kita maklum Zaid Ibrahim 'gagal' untuk memenangi kerusi Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu selepas beliau 'gagal mendapat cukup pencalonan. Kegagalan beliau menyebabkan timbulnya dakwaan 'taktik kotor' digunakan untuk mengagalkan percubaanya untuk menjadi Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu.

Pada pandangan penulis, beliau kalah bukan kerana 'taktik kotor' tetapi kerana dirinya sendiri. Puncanya ialah beberapa kenyataan beliau sebelum ini yang dilihat seolah-olah membela Presiden AAB membuatkan 'ahli UMNO akar umbi' yang sememangnya 'muak dan loya dengan Presiden AAB melatah'.

Bak kata orang tua-tua 'Kalau tak tahu menari, jangan disalahkan tanah tinggi ke rendah' . Penulis lebih melihat 'kegagalan' beliau(Zaid Ibrahim) memegang jawatan tersebut kerana beliau tersilap di dalam membuat percaturan jadi akibatnya beliau 'kehilangan jawatan tersebut.

Mengenai perletakkan jawatan beliau, penulis berpandangan ia hanyalah 'kosmetik' ataupun satu cara untuk menarik perhatian ramai agar bersimpati denganya yang 'memecat jawatannya sendiri' walaupun ia tidak dipecat oleh Presiden AAB. Mungkin juga, tindakan beliau sebagai langkah persediaan untuk 'melompat' sekiranya Kerajaan Katak dapat ditubuhkan oleh Maharaja Katak. Kesimpulanya, jangan mudah tertipu dengan mainan 'orang politik' tambahan pula peguam yang sentiasa menipu untuk 'memenangi kes' dan membela orang yang salah.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments: