Hulurkan Sumbangan

Thursday, September 18, 2008

Pertukaran Portfolio di antara PM dengan TPM

Najib Tun Razak, Deputy Prime Minister of Mala...Image via Wikipedia
Hari ini kita dimaklumkan bahawa Perdana Menteri iaitu Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi yang penulis lebih suka gelarkanya sebagai Presiden AAB telah menukar portfolionya sebagai Menteri Kewangan kepada Timbalan Perdana Menteri iaitu Datuk Seri Najib Tun Razak dan jawatan Menteri Pertahanan yang disandang oleh Datuk Seri Najib Tun Razak kini mula tanggungjawab itu digalas oleh Presiden AAB.

Dalam keadaan politik di Malaysia pada masa ini yang boleh dianggap tidak stabil dicampur pula dengan keadaan kecelaruan Ekonomi dunia jawatan Menteri Kewangan diserahkan kepada Najib.

Pada pandangan penulis, ini merupakan satu helah terbaru untuk menyekat kemaraan Najib dan mengagalkan atau dengan kata lain sekiranya "Pembaharuan Ekonomi' gagal dilaksanakan oleh Najib makanya dalam tidak sedar ia telah membawa kepada 'kegagalan misi Najib untuk menjadi Perdana Menteri'.

Penulis percaya dalam keadaan ekonomi negara yang begitu tenat ketika ini, mungkin ia memberi kesukaran kepada Najib untuk memperbetulkan keadaan tambahan pula Pengalaman Najib di dalam bidang ekonomi tidak begitu meluas lagi. Mungkin ini adalah cara yang paling sesuai Presiden AAB 'mengaibkan' Najib.

Kenapa pula Presiden AAB memegang Kementerian Pertahanan?, besar kemungkinan Presiden AAB tidak mahu Najib menggunakan 'Military Intelligent' untuk mengulingkanya sebelum 2010. Mungkin juga Presiden AAB, ada perancanganya sendiri bagi melindungi kuasanya dengan menggunakan 'kuasa tentera'. Mungkin juga dia pakai strategi Pervez Musharaf cuma bezanya dia hanya Menteri Pertahanan, Pervez Musharaz pula Pemimpin Tertinggi Angkatan Tentera tapi penulis tetap percaya kesanya hampir sama.

Najib selaku Menteri Kewangan perlu menunjukkan 'kemahiranya' di dalam mengendalikan ekonomi negara yang kedudukanya yang agak tenat pada masa ini. Ingat jawatan ini boleh dikatakan jawatan berhantu, kerana jawatan inilah yang membuatkan Anwar Ibrahim lupa diri dahulu sehinggalah beliau kehilangan kuasa. Najib perlu berhati-hati.

Pada masa ini, penulis lebih suka sekiranya Tengku Razaleigh menjadi Menteri Kewangan kerana beliau memang ada banyak pengalaman di dalam ekonomi negara tambahan pula, ekonomi memang di dalam bidang urusanya jadi tak salah sekiranya Tengku Razaleigh diberi peluang menjadi Menteri Kewangan dan mungkin jugalah Perdana Menteri 'bagi meredakan keadaan terlebih dahulu'. Kerana ini satu-satunya jalan selamat buat Najib, jadi fikir-fikirkanlah.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments: