Hulurkan Sumbangan

Thursday, September 18, 2008

Kemelesetan Ekonomi Dunia







Hari ini penulis memilih tajuk yang ada kena mengena dengan ekonomi sesuai dengan Kemelesetan Ekonomi dunia yang sedikit sebanyak memberi kesan kepada negara kita iaitu Malaysia. Kejatuhan 'Gergasi Insurans' Amerika sedikit sebanyak memberi kesan kepada ekonomi dunia tidak terkecuali dengan Malaysia yang turut mendapat tempias daripadanya. Hari ini diberitakan, bahawa Bursa Malaysia jatuh ke bawah 1000 mata dan ianya adalah kejatuhan paling buruk di dalam tahun-tahun kebelakangan ini.

Krisis ekonomi dunia yang turut sama dirasai di Malaysia kini menjadi cabaran yang begitu hebat bagi orang yang ditugaskan untuk membuat perancangan ekonomi malaysia terutamanya Menteri Kewangan. Suasana ekonomi dunia yang lembah ditambah pula isu-isu politik semasa yang semakin memburukkan keadaan.

Kedudukan Kerajaan Barisan Nasional yang didirikan tanpa kuasa majoriti 2/3 ternyata memburukkan lagi keadaan. Tambahan pula ada pihak yang mahu menjadikan kekurangan majoriti 2/3 Barisan Nasional sebagai 'batu loncatan' untuk mereka berkuasa. Perkara seperti ini juga secara tidak langsung memberi kesan yang mendalam kepada ekonomi negara dan ianya turut memberikan kesan kepada rakyat. Memang betul, kekurangan majoriti 2/3 ia akan menjadikan sesebuah kerajaan sebagai kerajaan yang lemah dan lumpuh serta boleh dijatuhkan bila-bila masa sahaja.

Namun, ada banyak juga negara yang menubuhkan Kerajaan dengan majoriti kurang daripada 2/3 tetapi tidak mengalami situasi yang sama dengan Malaysia kerana mereka lebih selesa untuk menjatuhkan Kerajaan Memerintah secara Pilihan Raya daripada memujuk orang melompat dari satu pihak kepada satu pihak.

Penulis pun hairan dengan orang kita ini, kenapa negara lain sanggup menunggu Pilihan Raya akan datang untuk berkuasa walaupun mereka sememangnya berada di ambang kuasa, tetapi tidak di Malaysia mungkin juga di Malaysia ini ramai menganggap kejayaan individu menjatuhkan kerajaan demi kepentingan peribadi merupakan kejayaan rakyat walhal secara tidak langsung mereka sebenarnya telah dipergunakan untuk mencapai cita-cita individu.

Penulis berpendapat, perkara seperti ini hendaklah dihentikan kerana jikalau ekonomi negara lumpuh secara tidak langsung ia memberi kesan kepada rakyat sedangkan rakyat mengharapkan sesuatu yang baik daripada wakil-wakil mereka agar mereka dapat hidup selesa dan bebas daripada bebanan.

Jika tindakan seperti ini diteruskan, penulis khuatir besar kemungkinan negara akan mengalami krisis ekonomi dan kegawatan ekonomi yang paling teruk di dalam sejarah dan pada waktu itu harga petrol mungkin akan mencecah RM6 satu liter, banyak syarikat bankrap, banyak usahawan kita akan diistihar muflis dan bermacam-macam lagi perkara yang akan mendapatkan kesanya ialah rakyat. Hentikanlah demi rakyat.

No comments: